Gud sagde: »Der skal være en hvælving i vandene; den skal skille vandene!« Og det skete; Gud skabte hvælvingen, som skilte vandet under hvælvingen fra vandet over hvælvingen. Gud kaldte hvælvingen himmel. Så blev det aften,
og det blev morgen, anden dag.
Gud sagde: »Vandet under himlen skal samle sig på ét sted, så det tørre land kommer til syne!« Og det skete. Gud kaldte det tørre land jord, og det sted, hvor vandet samlede sig, kaldte han hav. Gud så, at det var godt.
.
Hvis alle have var sammenhængende må al fastland have været sammenhængende, og vor tids geologer mener at al tørt land engang har været én sammenhængende landmasse, som siden har delt sig. Det er akkurat sådan det er beskrevet i den hebræiske grundtekst i 1. Mosebog 10,25, som desværre er forkert oversat i den danske Bibel. I grundteksten står der at på Pelegs tid delte jorden sig.
Gud sagde: »Der skal være lys!« Og der blev lys. Gud så, at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket. Gud kaldte lyset dag, og mørket kaldte han nat. Så blev det aften
og det blev morgen,den første dag.
Bibelens forklaring har jeg forsøgt at illustrere i en billed/tekst mosaik herunder, og den begynder således:
Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet,
og Guds ånd svævede over vandene.
Gud sagde: »Jorden skal grønnes: Planter, der sætter frø, og alle slags frugttræer, der bærer frugt med kerne, skal være på jorden.« Og det skete; jorden frembragte grønt, alle slags planter, der sætter frø, og alle slags træer, der bærer frugt med kerne. Gud så, at det var godt. Så blev det aften,
og det blev morgen, tredje dag.
Gud sagde: »Vandet skal vrimle med levende væsener, og fugle skal flyve over jorden oppe under himmelhvælvingen!« Og det skete; Gud skabte de store havdyr og alle slags levende væsener, der rører sig og vrimler i vandet, og alle slags vingede fugle. Gud så, at det var godt. Og Gud velsignede dem og sagde: »Bliv frugtbare og talrige, og opfyld vandet i havene! Og fuglene skal blive talrige på jorden!« Så blev det aften,
og det blev morgen, femte dag.
Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.« Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!« Gud sagde: »Nu giver jeg jer alle planter, der sætter frø, på hele jorden og alle træer, der bærer frugt med kerne. Dem skal I have til føde. Til alle de vilde dyr og til alle himlens fugle, ja, til alt levende, der rører sig på jorden, giver jeg alle grønne planter som føde.« Og det skete. Gud så alt, hvad han havde skabt, og han så, hvor godt det var. Så blev det aften,
og det blev morgen, den sjette dag.
Mennesket blev skabt på den sjette dag, og i Bibelen regnes 6 for at være menneskets tal og bruges ofte som symbol for mennesket.
Gud sagde: »Der skal være lys på himmelhvælvingen til at skille dag fra nat. De skal tjene som tegn til at fastsætte festtider, dage og år, og de skal være lys på himmelhvælvingen til at oplyse jorden!« Og det skete; Gud skabte de to store lys, det største til at herske om dagen, det mindste til at herske om natten, og stjernerne. Gud satte dem på himmelhvælvingen til at oplyse jorden, til at herske om dagen og om natten og til at skille lys fra mørke. Gud så, at det var godt. Så blev det aften,
og det blev morgen, fjerde dag.
HVORDAN GIK DET TIL?
På den syvende dag
var Gud færdig med det arbejde, han havde udført, og på den syvende dag hvilede han efter alt det arbejde, han havde udført. Gud velsignede den syvende dag og helligede den, for på den dag hvilede han efter alt det arbejde, han havde udført, da han skabte.
Kolossenserbrevet i Det Nye Testamente forklarer at den syvende dag er et billede på hvilen i Jesus. Altså den fuldkomne hvile og frihed et menneske, der overgiver sig til Jesus oplever, og det var det Sabbatten skulle være et billede på, men sagen selv står der i Kolossenserbrevet, er Jesus. Sabbatten var noget der i tiden før Jesus pegede frem på Jesus, derfor er det ikke et krav at vi som kristne fejrer sabbatten, for vores sabbat er Jesus. Desuden har det at Gud var færdig med skabelsesarbejdet og kunne hvile på syvendedagen ført til at syvtallet i bibelsk terminologi betyder fuldkommenhed.
hvordan er universet (og vi) opstået?
Hvis et overnaturligt væsen står bag det hele, så er den bedste forklaring vi har af den slags faktisk Bibelens forklaring.
Men for ateister er den naturalistiske forklaring den eneste ene.
Den forklaring (den naturalistiske) vil vi "sætte under lup" her på hjemmesiden.
DET NATURALISTISKE VERDENSBILLEDE
det naturalistiske livssyn er kort fortalt den opfattelse at det eneste, der eksisterer er masse (stof) og energi. At en af disse dele har eksisteret i al evighed, og at det, der så har eksisteret i al evighed for 13,8 milliarder år siden pludselig begyndte at udvide sig og nu er blevet til hele det kendte univers inklusive biologisk liv, som vi kender det, du kan se Gyldendals leksikons definition af naturalisme ved at klikke her. Jeg linker til Stephen Meyers foredrag om det et andet sted på hjemmesiden her, men her kan du gå direkte til hans forklaring: (klik her).
Kommentar til tryksag
Hvis du er gået ind på hjemmesiden her på grund af at du har modtaget min lille folder i din postkasse, så ved du at jeg i den skriver at det er lykkedes politikerne at påføre stort set hele befolkningen det naturalistiske verdensbillede. Jeg vil dog her sige at politikerne ikke skal have al ”æren” , for det ville ikke have lykkedes dem hvis der ikke var et marked for ”produktet”. Det jeg mener er at folk generelt gladeligt har ladet sig påvirke til den tankegang, for det naturlige menneske elsker tanken om at mennesket er det foreløbigt højeste stade i evolutionsprocessen, og at vi derfor er en slags guder, som ikke skal stå til ansvar over for nogen eller noget.